Vítám Vás na stránkách glyptika.cz. Vznikly
především, jako prezentace díla profesora Josefa Drahoňovského, jehož
přispění v oblasti Glyptiky by nemělo být opomíjeno. Zároveň chci
vyjádřit radost nad zájmem, který v poslední době o dílo tohoto umělce
je a v poslední řadě nad stránkami, které se mi podařily vytvořit.Rád
bych poděkoval Uměleckoprůmyslovému museu v Praze za poskytnuté
fotografie, kterými doplňuji zdejší sbírky.
Glyptika
Glyptika – umělecké rytí do drahých kamenů, patří k velmi starým
výtvarným projevům člověka. Brzy poznal, že některé kameny jsou tvrdší
než jiné a využíval toho k jejich opracovávání, k záznamům, kresbám,
písmu i k zachycení svých představ a zážitků. První doklady o rytí do
drahokamů pocházejí z třetího tisíciletí před naším letopočtem
z Egypta a Sumeru. Poučeni starými kulturami Orientu řemeslně připraveni
svými egejskými předchůdci rozvinuli Řekové toto umění na vysokou
úroveň a vytvářeli díla, která patří k nejčistším projevům
helénství.
Glyptika se potom objevuje a zanechává jedinečná díla v každém
význačnějším historickém klasicismu a v ruském portrétu 18. a 19.
století. Zdálo se, že tehdy bylo dosaženo v rytí do drahokamů všech
uměleckých vrcholů. Také naši tvůrci, navazující na slavné tradice
kamenářské v severních Čechách za dob Karla IV. a Rudolfa II. přispěli
v 18. a 19. Století k rozkvětu evropské glyptiky. Nejvýznačnější díla
jsou spojena se jmény Jan Ignác Burda, František a Karel Zappovi.
Na počátku a v průběhu našeho věku však už řady glyptiků na celém
světě rychle řídly. Moderní uspěchaná doba nevytváří příznivé klima
pro umění vyžadující nesmírnou trpělivost, léta systematické průpravy,
hluboké znalosti sochařské práce, velkou představivost a preciznost.
A přesto v období začínající stagnace glyptiky, předznamenávající
její současný světový hluboký útlum, vznikla zásluhou Josefa
Drahoňovského a jeho žáků, zejména Ladislava Přenosila, Karla Tučka a
Ladislava Havlase díla, která obohatila pokladnici světového umění.
Za překlad do španělštiny děkuji Aleně
Ročkaiové.
Kontakt:info@glyptika.cz
Uděluji souhlas k užití fotografií zveřejněných na těchto
stránkách k prezentaci života a díla J.D. na stránkách
wikipedia.
INTRODUCCIÓN
Bienvenidos a las paginas glyptika.cz. Fueron creadas como presentación de
la obra de profesor Josef Drahoñovsky cuya contribución al campo de la
glíptica no debería ser olvidada. A su vez quisiera expresar mi satisfacción
con el creciente interés por este artista y con las paginas que he
conseguido crear.
También quiero expresar mi agradecimiento al museo de Artes y Oficios de
Praga por haber proporcionado las fotografías complementarias.
GLIPTICA
Glíptica –arte de grabar piedras preciosas es una de las expresiones
artísticas mas antiguas. El hombre pronto descubrió que unas piedras eran mas
duras que otras y empezó a utilizarlas para anotaciones, dibujos, inscripciones
e incluso para expresar su experiencia e imaginación. Los primeros datos de
grabado de piedras preciosas se remontan al antiguo Egipto y Sumeria en el 3.
milenio a.C. Los Griegos, influidos por las antiguas culturas de Oriente y
siguiendo el camino de sus antecesores Egeos, desarrollaron este arte a un alto
nivel creando así obras que son expresión de Helenismo mas puro.
Posteriormente la glíptica deja obras singulares en cada de los clasicismos
históricos significantes y en el retrato ruso del siglo 18 y 19. Parecía
entonces que ya se había conseguido el nivel mas alto en el arte de la
glíptica. También nuestros aristas, continuando las gloriosas tradiciones del
norte de Bohemia de tiempos de Carlos IV. Y Rodolfo II.. contribuyeron en el
siglo 18 y 19 al florecimiento de la glíptica europea. Las obras mas
importantes están vinculadas a nombres como Jan Inac Burda o Frantisek y
Karel Zapp.
Sin embargo al principio de nuestro siglo el numero de glípticos en todo el
mundo empieza a disminuir rápidamente. Los modernos tiempos trepidantes no
crean un clima favorable para este arte que precisa una paciencia extrema, años
de preparación sistemática, conocimientos profundos de la escultura y también
una gran imaginación y precisión. A pesar de ello, en aquellos tiempos de
estagnación de la glíptica fueron creadas obras que enriquecieron el arte a
nivel mundial. Todo eso fue gracias a Josef Drahoñovsky y sus alumnos,
especialmente a Ladislav Prenosil, Karel Tucek y Ladislav Havlas.
Agradecimientos por la traduccion al español a Alena
Rockaiova.
Contacto: info@glyptika.cz